info

curriculum vitea
Peter J G Verdonk
Geboren in 1959 te Assendelft, woont en werkt in Zaandam.

Opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag
1990 – 1995 afgestudeerd cum laude

Werk in bezit van:
Zaans Museum Zaanstad
Museum Waterland/Kunsthuis Waterland Purmerend
Collectie Hogeschool van Amsterdam
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Gemeinde Zwickau (D)
KCZ Zaandam
Heden Den-Haag
Instituto Universitario Olandese Di Storia dell’Arte de Firenze (It)
FPK collection (Gr)

Diverse privé collecties

Stipendia en prijzen:
2001  basisstipendium fonds BKVB 
1998  basisstipendium fonds BKVB
1995  startstipendium fonds BKVB
1995 aanmoedigingsprijs Stroom HCBK 
1995 Winsor Newton Goedmanprijs

exposities 

solo
2022 expo thuis www.herbertvanderbrugghen.nl Amsterdam
2017 SBK Amsterdam Zuid Galerie 
2016 Kunst op Kamers Prinseneiland Amsterdam
2014 galerie EXP23 Edam 
2011 seasons galleries Den-Haag 
2010 Gallery Nine Amsterdam
2008 seasons galleries Den-Haag
2007 galerie Prinsenhoek Limbricht
2006 Gallery Nine Amsterdam
2005 seasons galleries Den-Haag
2004 Museum Waterland Purmerend
2003 seasons galleries Den-Haag
2002 Gallery Nine Amsterdam
2000 galerie Naber Groningen
2000 Gallery Nine Amsterdam
1998 galerie EXP23 Edam
1997 galerie Naber Groningen

groep 
2024 Tekenkabinet XII projectruimte BMB Amsterdam 12 apr – 19 mei -catalogus- www.tekenkabinet.nl 
2023 “Zaans Glorie II “ galerie PLAYroom Zaandam 
2022 “de toekomst is nu” KCB Bergen 2  www.kunstenaarscentrumbergen.nl 
2022 Tekenkabinet Xtra  galerie with tsjalling Groningen -catalogus-
2022 Tekenkabinet X  Art Singel 100 Amsterdam  -catalogus-
2022 “Salon”  KCB Bergen  www.kunstenaarscentrumbergen.nl
2021 Tekenkabinet 9  Amstelpark Amsterdam -catalogus-
2020 Tekenkabinet XS  Amstelpark Amsterdam -catalogus-
2019 Tekenkabinet pop-up Ijburg Amsterdam  -catalogus-
2019 “BLACK&BLUE” FKPcollection  Fougaro Art Center Nafplion (GR) 
2019 “Midsummer Inspiration” Loods 6 Amsterdam
2019 7e editie Tekenkabinet Amstelpark Amsterdam 
2018 (Na)Zomerkabinet Amstelpark Amsterdam 
2018 Tekenkabinet Amstelpark Amsterdam
2013 “Aarde” Zomerexpo 2013 Gemeente Museum Den Haag 
2013 “Laaglanders” Veldwerk Oost Knollendam
2013 “the big bang” seasons galleries Den Haag 
2012 Art Zaanstad Hembrugterrein Zaandam 
2011 “Het vervolg” Kunst op Kamers Fort Spijkerboor -catalogus-
2011 “Eindejaarstentoonstelling” Museum Waterland Purmerend
2010 Art Amsterdam Gallery Nine Amsterdam
2010 “Monochroom” Het Weefhuis Zaandijk
2009 Art Amsterdam Gallery Nine Amsterdam
2009 “Formeel” Museum Waterland Purmerend
2008 “NH verdwijnt” Noord Holland Biënnale Vishal Haarlem
2007 Art Amsterdam Gallery Nine Amsterdam
2006 Kunst op Kamers De Rijp -catalogus-
2006 “Herinneringen” Museum Waterland Purmerend
2005 “Veldwerk” Oost Knollendam
2004 “Lang leven de schilderkunst” Noord Holland Biënnale KCB Bergen -catalogus-
2004 KunstRai Gallery Nine Amsterdam
2003 “Zwart Wit” Kunstcentrum Zaanstad Zaandam
2002 “Het Landschap” De Hallen Haarlem
2002 ABP Hoofdkantoor Heerlen
2001 2001 KunstRai Gallery Nine Amsterdam
2001 “Zebra II” Kulturraum Zwickauer Raum Zwickau (D) -catalogus-
1999 “1e Premio Internationale Biennale d’Incisione Cittá di Monsummano Terme (IT) -catalogus-
1999 KunstRai Gallery Nine Amsterdam
1997 “Uitgelicht 2” KunstRai fonds BKVB Amsterdam -catalogus-
1996 “Ladenkastproject” Phoebus Rotterdam
1996 Galerie duo duo Rotterdam
1996 Kunstcentrum Zaanstad
1995 “de Ruimte” Haags Gemeente Museum Den-Haag -catalogus-
1995 Eindexamententoonstelling KABK Den-Haag -catalogus-

Publicaties

2010 GOULD’S 3D LIST

Art in amsterdam, culture in amsterdam, galleries in amsterdam, museums in amsterdam

n.a.v. expositie gallery nine Amsterdam

Peter Verdonk is at “Galerie nine” Keizersgracht 552 with dawings paintings and etchings. An overall description of the show is : Complex Minimalism! No other way to say it. The oils are all monochromatic— with one exception. And the exception is real jewel amongs jewels. It first appears to be a dark mahogany brown with lines waifing through like radio waves. What sets it off is that each crest of the wave is enhanced with cobalt blue. This creates a visual subtlety that is preceived more than seen. The artist also shows three dry point etchings and each in b/w. Unusual here is the fact that they are in an edetion of one. Hey, that seems tob e a dichotomy for making of a print… but that’s not the issue. The result are visually rewarding in that these series of parallel lines convey a sence of infinity. You expect them to go on for ever.

Gould january 21 2010

2008  Jan Kappers  Noord Hollands Dagblad

n.a.v. NH verdwijnt Noord Holland Biënnale 2008 Vishal Haarlem

De monochrome schilderijen van Peter Verdonk zijn opgebouwd uit een dikke verf of waslaag waarin diepe horizontale groeven getrokken zijn. Als abstracte herinneringen aan uitgestrekte akkerlandschappen zijn de werken somber, intiem en monumentaal tegelijk. Zo consequent als Verdonks thematiek is, zo divers is zijn werkwijze. In zijn werken op papier en in de intieme tekeningen in schetsboekjes benadrukt hij zijn fascinatie met het landschap in een meer figuratieve vorm. Hij voegt een duidelijke horizon toe en hanteert vaak een breed, liggend papierformaat dat het karakter van het landschap versterkt. Zijn werk is altijd herkenbaar door de ver doorgevoerde abstractie en de sombere toonschaal, die een poëtische verbeeldingskracht bezit. Het lijkt een verborgen ode aan het uitgestrekte Noord Hollandse landschap dat Verdonk vanuit zijn atelier overziet. De toeschouwer die de tijd neemt te verdrinken in het diepe zwart proeft de aarde, ontdekt een verborgen ruimtelijkheid.

Jan Kapper 2008 

2008  Erik Slagter Expo Kunstbeeld

n.a.v. expositie seasons galleries Den-Haag

Verdonks (in)formele ruimtes

De tekeningen, kleine en grote schilderijen die Peter verdonk exposeert, ontlenen beslist hun inspiratie aan het onmetelijke uitzicht van zijn hoge atelier. Het doorsneden landschap ven het Oostzanerveld en de Wijde Wormer is zijn motief, maar slechts een enkel werk heeft een titel ‘akker’.

De relatie met het landschap is verder zuiver formeel. Er is het lage, brede formaat, van bijvoorbeeld 60 x 200 cm, en de verf is als de aarde bewerkt tot min of meer repeterende groeven naar een horizon waarboven het vlak een andere bewerking heeft ondergaan. De doeken zijn monochroom. De groeven zijn vooraf met touw in de verf gelegd. Het ritme van de lijnstructuur en de intensiteit van het weerkaatsend licht zijn fascinerend. Nu eens is de schittering van de ochtend tastbaar, dan zijn het de rulle schaduwen van omgeploegde grond bij zonsondergang. Verdonk die zich al bijna tien jaar meet aan het grenzeloze land, licht en lucht in verschillende seizoenen, experimenteert voortdurend met zijn grondstoffen, hij bekrast een droge naald ets of tekening of haalt de verfhuid op het doek met een schraper open om er een andere verf door te mengen. De laag over laag geschilderde droge of juist vette verf heeft een formele kleurrelatie met de natuur. De laatste tijd is de kleur juist rood op oranje. Er wordt ‘geschilderd’ met lagen vloeibare synthetische was of – op een ander doek – met dik, droog en donker pigment. Hier proef je de ervaren graficus, daar de expressieve werkwijze van een schilder als Permeke en weer ergens anders het formele van een Schoonhoven of Ben Akkerman. Steeds dwingt de schilder je tot kijken. Verdonk (Assenedelft 1959) werkt constant, vaak afwisselend aan meer doeken, heeft vaak geëxposeerd en is nu opnieuw bij seasons galleries in Den-Haag waar zijn grote schilderijen onder het bovenlicht een adembenemend effect krijgen. Ritme en structuur wedijveren of spannen samen met de gradatie van het licht; dat maakt deze expositie tot een hartgrondig ruimtelijk avontuur.

Erik Slagter 2008